Fra forelskelse til en helsikkes maktkamp 💔

Aug 16, 2023

En usynlig trÄd trakk henne mot ham!

(Skrevet med samtykke fra et nydelig menneske jeg har hatt gleden av Ă„ jobbe sammen med, anynomisert).

Da Eva mÞtte Jonas pÄ en kunstutstilling, fÞlte hun en umiddelbar tilknytning. En dyp tiltrekning hun aldri hadde kjent maken til.

Men hva var det EGENTLIG som trakk dem sammen?

Jeg vil gi deg innblikk i de psykologiske kreftene som lĂ„ bak og som vi alle bĂŠrer med oss fra barndommen, men fĂžrst, Eva og Jonas sitt fĂžrste mĂžte 😍;

Da Eva satte sine ben pÄ innsiden av galleriet, forventet hun ikke mer enn en rolig ettermiddag med moderne kunst og noe godt i glasset. Rommet var stille, kun brutt opp av smÄ samtaler her og der, og de store vinduene lot en myk lysstrÞm danse over marmorveggene. Men idet Eva skulle til Ä krysse rommet, kjente hun en fÞlelse hun IKKE hadde sett komme...

Blant skaren av kunstelskere stod Jonas, fordypet i et maleri og full av entusiasme. Den lidenskapen og intensiteten han utstrÄlte var nesten til Ä ta og fÞle pÄ. Og selv om han var en fullstendig fremmed for Eva, kjente hun denne sterke dragningen mot ham. Hjerte hennes begynte Ä banke raskere, og hun kjente en varme som bredte seg fra brystet og ut i hver fingertupp. Det var som om verden hadde blitt satt pÄ pause, og det var bare de to og alt annet smuldret opp.

Det var ikke bare en fysisk tiltrekning; det var noe dypere. Den dype lidenskapen for kunsten som han sĂ„ sterkt uttrykte, var den samme som var blitt undertrykt i Eva gjennom alle disse Ă„rene. Og i dette Ăžyeblikket, selv fĂžr deres blikk mĂžttes, visste Eva at Jonas bar en del av de svarene hun hadde sĂžkt. 

Denne magnetiske kraften mellom dem kunne ikke forklares logisk. Den var et resultat av deres individuelle historier, sĂ„r, drĂžmmer og lengsler som kolliderte i dette ene og alene, magiske Ăžyeblikket. Eva fĂžlte en tiltrekning sĂ„ dyp, sĂ„ kjent, og sĂ„ trygg, at hun umiddelbart visste, at det ville vĂŠre umulig for henne Ă„ vende ryggen til den, uten Ă„ utforske den nĂŠrmere.

 

Lengselen etter vÄrt tapte selvet

Da Eva var bare et barn, tilbrakte hun utallige timer i familiens bakgÄrd med pensel i hÄnden. Hun malte solnedgangene, blomstene, og til og med fÞlelsene sine pÄ lerret. Men hver gang hun stolt viste fram sine kunstverk til familien, sÄ ble hun mÞtt med latterliggjÞring og avvisning. Hennes far, en streng bankmann, insisterte pÄ at kunst var en unyttig hobby, og at Eva burde konsentrere seg om mer "seriÞse" sysler. Hennes mor, som drÞmte om at datteren skulle bli lege eller advokat, betraktet Evas kunst som en distraksjon fra skolen.

Den konstante kritikken fikk Eva til Ă„ skamme seg over sin kunstneriske lidenskap, og hun begynte Ă„ undertrykke dette naturlige talentet hun hadde. Etterhvert som hun vokste opp, fjernet Eva seg mer og mer fra kunstverdenen, og hun betraktet sin egen lidenskap som en svakhet, snarere enn en styrke.

År senere, i dette kunstgalleriet, da Eva stĂžtte pĂ„ Jonas, sĂ„ skjedde det noe magisk. Fordi Jonas var for henne, ALT, hun hadde undertrykt i seg selv: en fri sjel, en lidenskapelig kunstner, og en person som levde for Ă„ uttrykke seg gjennom sitt arbeid. Hans dybde og intensitet rĂžrte ved de dypt skjulte sĂ„rene fra Evas barndom.

Jonas' Ă„penhet og forpliktelse til sin kunst trakk Eva inn som en magnet, fordi han representerte alt hun hadde Ăžnsket seg, men avvist i seg selv. I Evas Ăžyne var ikke Jonas bare en talentfull kunstner, men han var ogsĂ„ en sjanse for henne til endelig Ă„ akseptere og omfavne sin egen kunstneriske sjel. Jonas var redningen, og svaret pĂ„ Eva sine lengsler. 

Ubevisst sÄ hun i Jonas en mulighet til Ä hele og gjenopplive sitt "tapte selvet" - den delen av henne som hun hadde avvist i sÄ mange Är. Dette mÞtet illustrerer en kraftfull dynamikk som vi ofte kan kjenne pÄ i romantiske mÞter fordi vi ofte blir tiltrukket av de menneskene som utfyller de delene av oss selv, som vi har mistet eller fornektet.

 

Fra forelskelse til maktkamp

Eva og Jonas sitt forhold begynte med en brennende intensitet. Hver gang de sÄ pÄ hverandre, fÞlte de begge at de hadde funnet en sjelevenn. Og nÄr Eva forteller meg sÄ kan jeg ikke annet enn Ä smile. Deres felles lidenskap for kunst og deres dype forstÄelse for hverandre gjorde det enkelt Ä knytte seg til hverandre.

MEN som tiden gikk, begynte de tidlige glĂždene av lidenskap Ă„ falme, og en annen realitet kom krypende inn.

I begynnelsen sÄ Eva pÄ Jonas sin kunstneriske natur som en stor, stor berikelse. Hun beundret hans frihet, hans evne til Ä dykke dypt inn i sin kreativitet. Han gikk for sine drÞmmer. Men etter hvert som forholdet deres utviklet seg, begynte Jonas sin uforutsigbare natur og kunstneriske impulsivitet Ä trigge Eva skikkelig.

Foreldrenes latterliggjĂžring av hennes egen kunstneriske lidenskap hadde etterlatt henne med en fĂžlelse av at kunsten faktisk var en distraksjon, en "uforutsigbarhet", snarere enn en verdifull lidenskap. Uten at hun var klar over det, begynte Eva Ă„ etterligne foreldrenes avvisende holdning. Dette var den responsen hun var mest kjent med, og den var blitt en del av hennes ubevisste reaksjonsmĂžnster.

Hun begynte Ă„ assosiere Jonas sin kunstneriske impulsivitet med alt det "uforutsigbare" hun selv hadde vokst opp i, noe som var i ferd med Ă„ sabotere hele forholdet hennes. 

NĂ„r Jonas trakk seg tilbake til sitt atelier, begynte Eva Ă„ tolke det som en avvisning. I stedet for Ă„ se det som et dykk inn i hans lidenskap, fĂžlte hun at han rĂžmte fra henne og inn i en annen verden. Kunsten ble en trussel for det stabilt forholdet hun Ăžnsket seg. Det underliggende Ăžnsket om Ă„ beskytte seg selv fra smerten hun fĂžlte som barn, ble en ubevisst barriere mellom dem, og forhindret dem i Ă„ oppnĂ„ den dype forbindelsen de begge sĂ„ inderlig Ăžnsket. 

Eva begynte Ă„ projisere sine gamle sĂ„r pĂ„ Jonas, og den opprinnelige tiltrekningen, som var drevet av underliggende psykologiske behov og lengsler for alt hun selv ikke fikk uttrykke som barn, ble nĂ„ en kilde til smerte. 

 

Hvorfor skjedde dette?

Etter forelskelsen stabiliserte seg, sĂ„ ble Eva trukket tilbake til de smertefulle minnene fra barndommen sin. Avvisningen. Hver gang Jonas gikk for Ă„ male sĂ„ kjente hun pĂ„ det. Eksemplet illustrerer hvordan tidligere traumer kan bli "reaktivert" av nĂ„vĂŠrende hendelser, selv om det pĂ„ overflaten kan vĂŠre utfordrende Ă„ se sammenhengen fra livet her og nĂ„, og det som en gang var. 

Inne i Eva sitt sinn var det et lager av minner og erfaringer. Hver gang hun sĂ„ Jonas forsvinne inn i sin kunstneriske verden, ble det satt i gang en film i hennes underbevissthet. Hun ble brakt tilbake til sin barndoms bakgĂ„rd, hvor deler av hennes eksistens ble avvist og latterliggjort. Hun sĂ„ ikke selv at det var en reaktivering av smertefulle fĂžlelser fra barndommen. Hun kjente kun pĂ„ samme fĂžlelser, men var ikke i stand til Ă„ selv koble sammen hvor den egentlig kom fra. Ved unntak av at Jonas var en idiot som ikke forstod det hun ikke klarte Ă„ formidle. Noe som gjorde at usunne mĂžnstre,

ble gjenskapt,

gang pĂ„ gang. 

 

 

Hvordan gamle sÄr blir aktive

Minner og fĂžlelser lagres i kroppen vĂ„r, klar til Ă„ bli vekket til live av det vi erfarer pĂ„ vĂ„r veg. NĂ„r Eva kritiserte Jonas, var det egentlig ikke ham hun kritiserte. Det var den lille jenta i henne som prĂžvde Ă„ beskytte seg selv fra ytterligere avvisning. Jonas' frihet og lidenskap, som en gang var en kilde til inspirasjon for Eva, ble nĂ„ en trussel. 

 

Navigere mot heling

Ved Ă„ oppdage og anerkjenne at hennes reaksjoner var rotfestet i tidligere sĂ„r, kunne Eva begynne Ă„ finne en vei ut av denne evigvarende maktkampen hun befant seg i. 

 

Konklusjon

Gjennom Evas historie fĂ„r vi et innblikk i hvordan barndomserfaringer kan forme vĂ„re romantiske valg og hvordan de spiller en stor rolle i konfliktene vi kjenner pĂ„ i dag. Ved Ă„ bli bevisst pĂ„ disse dyptliggende dynamikkene, kunne Eva bevege seg mot en dypere forstĂ„else. Med vilje til selvrefleksjon og forstĂ„else, kan man transformere egen kjĂŠrlighetshistorie og skape en fremtid med fornyet tillit og en dypere intimitet.

 

"Hva med Jonas? Hva var hans historie, hans sĂ„r og lengsler som ogsĂ„ ledet ham til dette Ăžyeblikket med Eva? Jeg har fokusert pĂ„ Eva sitt perspektiv, men er Ă„pne for Ă„ invitere deg inn i Jonas sine barndomserfaringer og hvordan de formet hans reaksjoner og hans valg i dette forholdet hvis du vil hĂžre mer om dem?

It takes two to tango"

 

En oppsummering fra historien: 

 

  1. Forelskelsesfasen: Dette er fasen hvor vi fĂžler at partneren vĂ„r kan tilfredsstille vĂ„re dypeste behov og lengsler, basert pĂ„ vĂ„re barndomsopplevelser. Partneren blir sett pĂ„ som den ideelle personen til Ă„ gjĂžre oss hele. 

  2. KomplementĂŠre egenskaper: Partneren vĂ„r har egenskaper vi mangler, noe som gir fĂžlelsen av helhet. 

  3. Konflikten begynner: Etter en stund begynner disse komplementĂŠre egenskapene Ă„ irritere oss, vekke sider av oss selv, som vi skjulte, undertrykket eller fornektet nĂ„r vi var forelsket.

  4. Maktkamp: Det som en gang ble sett som positive egenskaper hos partneren, begynner nÄ Ä bli sett pÄ som negative. Dette leder til en "maktkamp" hvor gamle sÄr og traumer fra barndommen blir gjenopplivet. Dette kan bli en ond sirkel av frustrasjon, kritikk, sinne, tilbaketrekning og skyldfÞlelse.

  5. Forsvarsmekanismer: NĂ„r vi fĂžler at kjĂŠrlighet blir holdt tilbake, gĂ„r vi inn i forsvarsmodus. 

  6. Gjenkjennelse av maktkampen: Vi vet at vi er i en maktkamp nÄr vi kritiserer partneren for egenskaper vi selv egentlig gjerne vil ha, eller nÄr partneren kritiserer oss for noe de fornekter hos seg selv.

  7. HÄp vs Forventning: I den romantiske fasen drives vi av hÄpet om Ä fÄ all kjÊrlighet vi Þnsker, mens i maktkampen blir vi drevet av forventningen om Ä fÄ vÄre behov dekket.

Teksten ovenfor gir en illustrativ skildring av de psykologiske aspektene som KAN utfolde seg, selv om den ikke nĂždvendigvis dekker alle detaljene. Det er viktig Ă„ forstĂ„ at min tekst gir et generelt bilde av dynamikken i forholdet, og det vil alltid vĂŠre variasjoner fra forhold til forhold basert pĂ„ individuelle erfaringer.

Hvis det var nyttig Ă„ fĂ„ en konkret historie, som et speil for Ă„ forstĂ„ deg selv sĂ„ gi meg beskjed og jeg vil gjerne lage flere av disse dersom du fant dette nyttig ❀

 

Lys og kjĂŠrlighet,

Kristina Merete ✹

 

Husk at jeg har en meditasjon Ä lytte til som vil hjelpe deg nÄr du befinner deg midt i dette kaoset;

https://www.kristinamerete.no/meditasjon

✹ 

 

Bli med pĂ„ min gratis torsdagsundervisning her đŸ‘‡đŸ™‹â€â™€ïžâœš

Jeg vil hÞre pÄ deg!

Bli med pÄ innsiden her

Mitt nyhetsbrev skal fĂžles som et godt og varmt bad, som sender gode signaler til ditt nervesystem. 

      Jeg liker heller ikke spam, sĂ„ mitt hovedfokus vil alltid vĂŠre pĂ„ Ă„ gi deg sĂ„ mye verdi som mulig ❀