En logo er ikke bare en logo 😅
Feb 21, 2022Den fabelaktige Emeli 🤩
Medlem i Kvinneportalen UnderLivet, og den fantastiske dama som har designet min visuelle identitet. Tidlig i min prosess hadde vi en prat, for jeg kjente og visste i kroppen hva jeg skulle. Men det var ikke kommet gjennom hodet ennå, så et samarbeid var for tidlig.
Emeli sier hun begynte å følge meg da vi møttes gjennom Stine Bustillos VIP-allianse, så hun hadde allerede kjent til meg en stund før vår første prat. Da jeg lanserte Kvinneportalen opplevde hun at dette nå var blitt et budskap som virkelig snakket til henne.
Gjennom Evjemoen Næringspark fikk jeg støtte til å starte et samarbeid med Emeli. Tenk å være så heldig å ha en grafisk designer som medlem i Kvinneportalen, som finner og interesserer seg for meg og mitt budskap. Hun brukte og kjente allerede til mitt materiale, jeg tenkte derfor aldri på noen andre. Emeli kjente energien min, og jeg så at vi var like på noen områder.
Å slippe kontrollen
Jeg var redd og ambivalent for å gi fra meg regien og kontrollen – det var jo "babyen" min. Men samtidig visste jeg den var i trygge hender selv om en liten del av meg ikke helt turte å tro på at en annen person kan lande det jeg hadde inni meg.
Emeli kjente på den samme tryggheten meg meg. Hun forteller at hun har slitt med at når en som kvinne opplever et underlivsproblem eller -utfordring, er det nesten ikke svar å få noen plass. Det er så altfor lite informasjon, sa hun.
“Da du begynte å dele av din kunnskap følte jeg meg trygg hos deg. Du adresserer ting jeg ikke har sett noen andre gjøre, og utfordringen/problemet kommer i bakgrunnen. Vi kan alle møtes hos deg, uavhengig av bakgrunn, og stå sammen. Din kunnskap når dypere enn det en kan lese seg til i bøker. Jeg følte meg trygg på at du kunne tilføre noe godt til mitt liv, noe du definitivt har gjort!”
Jeg har vært med i mange portaler, og Kvinneportalen er noe helt unikt – den skiller seg ut! Jeg kan gå inn når som helst, velge å kun lytte til én ting og den ene tingen kan ofte vise seg å gi meg akkurat det jeg trenger i det øyeblikket. Det holder kanskje til og med for en hel måned. Jeg stresser ikke med å følge slavisk, jeg stoler på min intuisjon og følger mitt eget tempo. Det er trygt å vite at den er der, akkurat når jeg trenger det, det er godt å kjenne på."
Min nye identitet
Emeli ble veldig glad da jeg tok kontakt igjen og var klar for å lande identiteten. Ting var blitt tydeligere for meg. Å kjenne på Emelis engasjement var fantastisk. Første gang møttes vi i halvannen time, fokus var på alt annet enn bedriften – fokuset var på meg som person og det jeg hadde med meg. Bedriften var mer i bakgrunnen, jeg likte det fordi jeg ønsker å stå frem tydelig i bedriften.
Vi landet ordene: trygghet, leken og magi.
Og kjerneverdiene: likeverd, raushet, varme og frihet.
Med dette spikret var vi klare for å gå videre og finne fargepaletten. Og altså, jeg eeeelsker fargepaletten min. Jeg er jo så glad i farger, men sliter veldig med å kombinere dem selv.
Fargene presenterte Emeli for meg ut fra intervjuet hun hadde hatt med meg.
Grønn er valgt for å symbolisere naturen og min tilknytning til den naturlige veksten. Den lys grønne har en stor andel hvitt, som skaper rom for luft og åpenhet.
Lilla blir brukt ofte for å få frem det magiske, det litt overnaturlige. Samtidig er lilla en blanding av blått, som representerer kunnskap, og rødt, som symboliserer styrke og viktigheten av å bli sett.
Rosa representerer det sterke i det røde, blandet med en liten del hvitt. I den lys rosa fargen er det mer hvitt, og den representerer lekenhet, femininitet, åpenhet og styrke.
Gull symboliserer jording og glede.
Neste steg var fonter (utseende på teksten man skiver). Uansett hvor vi var i prosessen var det alltid tid til å å puste, tenke og hvile i valgene som ble tatt. Det var ikke noe hastverk, vi brukte god tid.
Fontene som ble valgt er Libre baskeville, regular som hovedfont. Denne fonten brukes på alle overskrifter og underoverskrifter. Fonten valgte Emeli for å få frem all den kunnskapen jeg satt på innenfor mitt fagfelt. Hun ville løfte tryggheten det gir, både ved det jeg har studert og men også mitt levde liv som står helt fremme i min bedrift. Det er en god mengde luft i bokstavene i denne fonten, noe som står for åpenhet.
Body-fonten er Nunito, regular som skal brukes på brødtekst. Dette er en veldig moderne font. Den valgte hun for å understreke måten jeg jobber på, hun var blitt kjent med meg som både nytenkende og åpen, på en måte som gir rom for at alle skal kunne vokse i sitt eget individuelle tempo.
Den dekorativ fonten Magic Romance anbefalte hun meg å bruke sparsomt. I overskifter eller ord som skal skille seg ut, for å pynte opp litt ekstra. Fonten representerer lekenheten, magien og de små rette endelsene på bokstavene tar med seg det tradisjonelle.
En logo til besvær
Så var vi kommet til logoen. WOW! Jeg kunne ikke si noe om hva jeg så for meg i det hele tatt, grafisk design er et fagfelt jeg kan ingenting om, rett og slett.
Jeg husker at Emeli sa at hun pleide å lande logo raskt, at hun ofte hadde mange tanker klart med de menneskene hun traff. Men med meg kom det liksom ikke. Normalt pleide det å vise seg for henne gjennom jobb med både fonter og farger, men ikke denne gangen. Hun ble noe frustrert. Bestemte seg for å kaste alt, for så og sette seg ned, ta en pause og jobbe med materialet inne i Kvinneportalen. Og da kom det 🪄
"Den dekorative fonten er brukt i hele din logo som et utgangspunkt."
Hun endret en del av bokstavene for å få frem et mer lekent uttrykk. Yoniegget ble plassert på høyre side av "Kristina" for å være med på å vise hvordan du kan jobbe. Blomstene symboliserer utvikling og blomstring, innenfra og ut. Alternativ logo har kun mine forbokstaver, K i Kristina og M i Merete.
Faviconet har ingen skrift, kun symbolikken av yoniegget, blomstenes utvikling og magien i utviklingen. Egget er rosa for å symbolisere kjærlighet i alle situasjoner, og blomstene har rosa i senter for at kjærligheten bygges innenfra og grønn for utviklingen.
Når logosettet var landet ble det ut fra dette designet et grafisk element og en tekstur.
Nå var hele den visuelle identiteten ferdig, og det eneste som gjensto var maler til Instagram, Kristina Merete sin hovedplattform. Disse malene ble designet og lagret slik at de er enkle å bruke, så å poste på sosiale medier er enkelt og effektivt samtidig som at det gjenspeiler Kristina Meretes identitet. Dette har gitt et nytt liv i sosiale medier, og på nettet generelt. Det sparer helt enormt mye tid når jeg har fonter og farger.
Så hvem er Emeli?
"Jeg er Emeli, 29 år gammel grafisk designer + gladloppe. Jeg startet Yellow Happiness i 2019, med ett års oppstartsstøtte fra NAV. Siden den gangen har jeg drevet 100%.
Jeg oppdaget kjærligheten og lidenskapen for grafisk design i 2017/18 da jeg jobbet på en geitegård i Hallingdal. Der fikk jeg lov å være en del av det meste på gården inkludert markedsføringen og fant ut at DETTE var det jeg ville gjøre! Det var starten på det som skulle bli Yellow Happiness.
Min ekspertise er visuelle identiteter og branding. En visuell identitet er din verktøykasse av designelementer og retningslinjer som gjør at du kan uttrykke deg akkurat som du er med din identitet og tiltrekke deg de kundene som bare elsker å jobbe med deg!"
Linker til grafisk design-hjelpen:
https://www.facebook.com/groups/grafiskdesignhjelpen
Har du en gründer i magen og trenger en visuell profil? Da håper jeg du sjekker ut Emeli 😍
Bli med på min gratis torsdagsundervisning her 👇🙋♀️✨
Bli med på innsiden her
Mitt nyhetsbrev skal føles som et godt og varmt bad, som sender gode signaler til ditt nervesystem.
Jeg liker heller ikke spam, så mitt hovedfokus vil alltid være på å gi deg så mye verdi som mulig ❤️